AP4 och Invesco Ltd, samarbetar i ny rapport för att utforska vägen till koldioxidneutralitet

Pressmeddelande
I takt med att det blir alltmer brådskande att ta itu med klimatförändringarna börjar investerare förstå vikten av temperaturanpassning och dess inverkan på investeringsstrategier. I en ny rapport har AP4 och Invesco samarbetat för att analysera det nuvarande datalandskapet och utforskar de risker och möjligheter som är förknippade med temperaturanpassning.

Denna rapport ger ett ramverk och värdefulla insikter för investerare som vill minimera klimatrisk i sina portföljer.

-Vi är mycket glada över att samarbeta med AP4 i denna viktiga rapport, där vi vill dela med oss av insikter om hållbara investeringar till en bred målgrupp. Vi har dragit nytta av vår gemensamma expertis för att ta fram en praktisk och aktuell guide för klimatmedvetna investerare gällande framåtblickande koldioxidmått, säger Daniel Eskilsson, Senior Sales Manager på Invesco.

Rapporten beskriver olika tillvägagångssätt för att identifiera vägar mot koldioxidneutralitet och belyser särskilt den potentiella effekten av att integrera klimatanpassning i portföljkonstruktionen.

-Det finns brist på vägledning och kunskap om hur man ska hantera temperaturanpassning i portföljer. Den här rapporten fungerar därför som ett verktyg för investerare till att navigera i olika typer av data och hur valet av mätmetod påverkar portföljens anpassning till Parisavtalet, säger Julia Ripa, senioranalytiker på AP4.

Samarbetet mellan AP4 och Invesco är ett bevis på ett gemensamt engagemang för att nå klimatmålen och stödja investerare i deras strävan efter koldioxidneutrala investeringsstrategier.

Läs rapporten här:

Rapporten slutsatser i korthet:

Viktiga klimatmått - Rapporten fokuserar på att jämföra budgetdivergens och implicit temperaturökning (ITR) som viktiga verktyg för att bedöma portföljens anpassning till klimatmålen.
Praktisk tillämpning - Carbon Budget Divergence är användbar för detaljerad analys på emittentnivå med fokus på väsentlighet eftersom den tittar på absoluta avvikelser från en tilldelad koldioxidbudget. ITR riktar sig mot kommunikation på hög nivå och fokuserar på det relativa över- eller underskottet.
Variationer i sektorer - Resursintensiva sektorer får i genomsnitt sämre resultat än andra sektorer. På grund av det relativa kontra absoluta perspektivet mellan de två metoderna kan bedömningen för dessa sektorer variera avsevärt.
Portföljoptimering - En minskning av både ITR och överskridande av koldioxidbudgeten kräver att man accepterar en något högre aktiv risk. Generellt sett är dock den aktiva risknivå som krävs för en betydande minskning av de två klimatmåtten relativt liten.

.

About Invesco Ltd.
Invesco is a global independent investment management firm dedicated to delivering an investment experience that helps people get more out of life. Our distinctive investment teams deliver a comprehensive range of active, passive and alternative investment capabilities. With offices in more than 20 countries, Invesco managed $1.7 trillion in assets on behalf of clients worldwide as of June 30, 2024. For more information, visit invesco.com.

AP4:s uppdrag är att bidra till ekonomisk trygghet för dagens och morgondagens pensionärer genom att förvalta en del av det allmänna pensionssystemets buffert. AP4:s långsiktiga perspektiv, ansvarstagande som ägare och stora engagemang för hållbarhet skapar möjligheter för hög avkastning till låg kostnad. På så sätt verkar AP4 för tryggare pensioner.